faband futás

2016.04.12 Kedd, 18:00:00

Börzsöny Gabival...imádomfutás!!!

Táv első fele kaptatós emelkedőkön, visszafelé kellemes lejtős szakaszokon. Utolsó 6 km sötétben, fejlámpával.

Útközben néhány őz- és szarvascsordán kívül senkivel nem találkoztunk.

Királyrét, Szén-patak völgye – Szénpataki kulcsosház – Hárs-gerinc – Foltán-kereszt – Musli-forrás – Nyír-rét – Alsó-Hinta-rét – Csóványos – Három-hárs – Foltán-kereszt – Saj-kút – Szén-patak völgye.

Jelzések: K□ – Z - ZP∆ - K – Z+

A túra jellege:

Közepes nehézségű gyalogtúra, néhány kisebb emelkedővel, a szintkülönbség viszonylag nagy, 620 m fel, ugyanennyi lefelé, de egyenletesen elosztva, kevés és rövid kaptatóval. Jól jelzett turistautakon, ösvényeken, széles erdészeti utakon, az elején, ill. a túra végén aszfaltos úton. Királyréten számos vendéglátóhely, útközben két forrásból is tudunk vízhez jutni.

A túra leírása

Királyrétről, a vasútállomás elől indulunk a kulcsosház felé vezető aszfaltúton a Z+ jelzésen. Amennyiben autóval jövünk, megspórolhatunk kb. 1500 métert, egy sorompóig tudunk elmenni a Szén-patak völgyében. Tovább az aszfaltos úton a hangulatos völgyben, jobboldalt tágas, napsütötte tisztások, pihenőhelyek mellett haladunk el, majd a Z+ jelzés jobbra bemegy az erdőbe, mi maradunk az aszfaltcsíkon, immár a K□ jeleket követve. 10-15 perc kényelmes séta után egy nagy jobb kanyarnál, balra elhagyjuk a szénpataki kulcsosházat, majd a következő bal kanyarnál a jelzések balra meredeken felfelé vezetnek a hegyoldalban.

Rövidesen ismét elérjük a köves út éles hajtűkanyarját, az ösvény innen meredeken indul meg a Hárs-gerinc kemény kaptatóján. Negyedóra fárasztó, izzasztó kaptató után újból keresztezzük az erdészeti utat, majd ösvényünk veszít meredekségéből, gyönyörű ligetes, vadvirágos kis réteken át, néhol szép kilátást élvezve jutunk egyre magasabbra a gerincélen. Keskeny ösvényünk szélesebb szekérútra vált és 15 perc alatt kiérünk a Foltán-kereszt (709 m) nagy tisztására.

A Csóványosról lefutó Három hárs gerinc és a Hosszú-bérc közti 709 m magasan fekvő nyeregben szép kőkereszt állít emléket az 1880-as években kötelességteljesítés (fatolvajokkal való végzetes összecsapás) közben életét vesztett erdészre emlékezve. Manapság az egykori erdészeti farakodó népszerű pihenőhely és turistaútcsomópont.

A tisztásról továbbra is a K□ jelet kövessük, a széles szekérút káprázatosan szép szálbükkösön vezet keresztül a Három-hárs gerinc északi oldalában. Ennek a fantasztikus erdőnek egy részét pár éve egy óriási vihar igencsak megtépázta, szinte tarra vágta, ennek ellenére utunk egyik legszebb része a szintben futó kényelmes út a fenséges bükkök között. A néhány megmaradt magas, karcsú fenyő még rátesz egy lapáttal a gyönyörű látványra.

Az erdő sűrűbbé válik, és pár perc után jelzésünk a K□ meredeken lefelé elhagyja a széles szekérutat. Itt választhatunk, hogy követjük-e lefelé a jelzett utat, amely meredeken lemegy a patakvölgybe, majd jobbra tartva visszakapaszkodik a mély völgy túloldalára a széles erdészeti útra, vagy maradhatunk tovább a széles, jelzetlen úton, és szintben maradva egy nagy jobb kanyar után a magányosan álló kis Musli vadászházat balról mellőzve érünk vissza a K□ jelre. Amennyiben a kissé hosszabb, de kevésbé fárasztó utat választjuk a ház melletti Musli-forrásból feltölthetjük ivóvízkészletünket.

Pár perc alatt kibukkanunk egy elképesztően szép, képeskönyvbe illő mesebeli tisztásra, a Nyír- (Nyíredi) rétre. A fantasztikusan zöld, lejtős rétről ellátunk a Naszályig is, az út mellett egy jó állapotú vadlesben tudunk megpihenni és élvezni a csodálatos látványt. Miután elbúcsúztunk a gyönyörű réttől, 10 perc séta után szintben egy kereszteződéshez érünk, ahol élesen balra fordulunk a széles, meglehetősen sáros Z jelzésű szállítóútra. Kényelmes negyedórás sétával egy újabb tündéri tisztásra, az Alsó-Hinta-rétre jutunk.

A réttől még 20 perc gyaloglás a Csóványos csúcsa, félúton csatlakozik hozzánk balról, a Pogányvár felől érkező P∆ jel, majd nyílegyenes úton, erős emelkedővel hódítjuk meg a csúcsot. A Csóványos (938 m) a Börzsöny legmagasabb pontja, tetején a régi geodéziai betontornyot 2014-ben alakítják át korszerű, mindig látogatható kilátóvá. Tervek szerint 2014 őszén vehetik birtokba az ide látogató turisták. Addig a torony zárva tart, környéke építési terület.

A csúcsról az Országos Kék Túra útvonalán jövünk le a Foltán-kereszt felé, az útjelzőtáblán érdekes módon E4 útirány szerepel csak, de hamar megtaláljuk a K jelzéseket. A széles, lejtős úton csodás bükkösben 10 perc alatt lent vagyunk az Árva-kúti-rét szép tisztásán, majd folytatjuk utunkat a Három hárs néhol parádés kilátást nyújtó gerincén. Tiszta időben szépen látható a Duna vonala, Visegrád, Vác, a Pilis és a Visegrádi-hegység, de még a Budai-hegység csúcsai is.

Jobbról felejthetetlen kilátás, balról egy csodálatos bükkerdő szegélyezi kényelmesen lejtő széles utunkat, és rövidesen visszaérünk a már ismert Foltán-kereszt melletti nagy tisztásra. A keresztet jobbról megkerülve vezet az erdőbe a K jelzés, majd egy jobb kanyar után legyünk résen, mert a jelzett út hirtelen balra letér a széles szekérútról. A Saj-kút-bércen keresztül sokáig egy kerítés mellett haladunk egyre lejjebb, majd egy fokozatosan lejtő, kissé köves, egyhangú útszakasz következik.

Egy nagy jobb kanyar után elhaladunk a balra fakadó Saj-kút mellett, gyér, bár kitűnő vizéből érdemes feltankolnunk, majd keresztezünk egy köves erdészeti utat és egy jobb kanyar után találkozunk a Z+ jelzéssel, amire át is váltunk Királyrét irányába, jobbra. A Cseresnyés-patak hangulatos, köves medre mellett 10 perc alatt visszajutunk a királyréti műútra, ahol balra fordulva a már ismert útvonalon, a Szén-patak völgyében érjük el kiindulási pontunkat.