cél a 3 óra

Tiszakeszi Maraton 3 óra 14 perc 18 mp-Újabb Hatalmas Nagy PB!-4.36-os tempó!

Czeglédi Ferenc | 2012-09-24 00:43:57 | 114 hozzászólás

Üdv Mindenkinek!

Mint ismeretes, az augusztusi Túri Kupán nagyon jó félmaratont futottam ( 1.32.56 4.24-es tempó) ezután elkezdtem a távokat nyújtani, mivel nagyon hiányoztak a hosszúfutásaim. Futottam 38 km is, amit pedig sokan feleslegesnek tartanak egy maraton előtt, de én szépen lefutottam. A gyors futásaim 150-160 közötti pulzuson, ill a tempófutásaim 155-165 közötti pulzuson mentek, és sokszor még én is meglepődtem, hogy jóval 4.30-as tempón belül sikerültek. A biciklizés is ment keményen, most nem a gyors tekerésre, hanem az erőből való tekerésre helyeztem a fő hangsúlyt, ezzel szerettem volna részben elérni, hogy a lábam erősödjön.

Viszont a sok gyors futás kissé megviselte a lábam, sokszor éreztem futás után, mintha egy dió nagyságú rész problémás lenne a szokott helyen..( bal láb comb hátul..), meg elkövettem azt a hatalmas nagy baklövést, hogy pont augusztus végére terveztem a legkeményebb felkészülést, amikor amúgy is hullafáradt voltam a munkahelyi terheléstől ( vendéglátóipar...)

Szeptember elején-közepén kénytelen voltam néha úgy dönteni, hogy kissé lightosabbá veszem a futást, inkább alszok helyette.

Nem teljesen voltam megelégedve verseny előtt a lefutott kilikkel, többet szerettem volna...

Úgy volt, hogy kocsival visznek el Tiszakeszire, de a verseny előtt 4 nappal derült ki, hogy müködésképtelen...

Úgy döntöttem, hogy kockáztatva a szombati futást, pénteken biciklivel teszem meg a 67 km-es távot, balszerencsémre sok helyen erős szembeszelet kaptam...

Odaérve hamar sikerült jól szót érteni Gyenge Gyulával, aki 65 évesen a főszervező volt, a szállás is jó volt.

Aznap este kissé éreztem a térdem, de 3 alkalommal átkentem, és átmassziroztam mentolos lóbalzsammal, és másnapra semmi baja nem volt.

10-kor indultunk másnap, ideális futóidőben, 14 fokban, erősen felhős időben, nagyon gyenge szélben....

Mindenkit egyszerre indítottak, elég szép létszámú futó indult, köztük sok gyerek is.

Sok falubéli biztatott bennünket, én is biztattam őket, hogy hajrázanak, volt mikor a szavaimara három 75 év körüli néni, némelyik a botját rázta kiáltotta, hogy: "hajrá futók!"  A kedvencem egy kétéves kisgyerek volt, aki lekesen kiabálta. "hajrá futyók".

Az elején nagyon gyorsan indult a társaság, én 148-150-es pulzust terveztem az első néhány kilire, de 155-ig is felszaladt, picit visszafogtam magam, gondoltam fussatok, lassulni fogtak úgy is hamarosan, mert ezt elfutottátok!

A faluban köröztünk egy ideig ( nagyon szép falu) fokozatosan az előttem lévők lassultak, én pedig óvatosan előzgettem, miközben a pulzusom lement 150-152-re ez már határeset volt, egy hosszú fekete hajú lányt több kilin keresztül "üldöztem" míg nagyon-nagyon lassan utolértem, mint kiderült Ihász Verának hívták, váltotunk néhány mondatot, kiderült, hogy félmaratont fut, felajánlottam, hogy előremegyek, és fusson a szélárnyékomban, el is fogadta, majd csináltunk egy tempómérést is a 100 méterenként, a Tiszai gátra ( ahol futotunk) festett jelzés alapján ekkor 4.43-4.45-ös tempóval mentünk. 153-as pulzus környékén.

De Vera két kili után szólt, hogy menjek, ő lemarad, kicsit gyorsabb tempóra kapcsoltam a pulzus kb. 154-156-ra állt be, elsőként 15 km-nél ittam, az első szölöcukrot is ott ettem, ezután kb. 5 kilinként 1 szemet.

20-30 km között nagyon jól mentem, nem hittem el, de volt 4.15-ös km-en is...156-os pulzus mellett....

A fordítónál morogtam egy sort a totál felkészületlen személyzet miatt....

Majd visszaindultam immár 160-as pulzus mellett, a félmaratonom 1.38 környékén volt.

Kissé meditáltam, hogy a terv szerint 30 kilinél emeljem-e fel a pulzusomat a laktátküszöbömet jelző 165-re, vagy később....végül is úgy döntöttem, hogy 2 óra 30 perc futás után. emelem fel 165 fölé.

A 30 km-nél ha jól emlékszem 2 óra 10 perc egynehány mp volt, ekkor átsuhant rajtam, hogy lehet, hogy 3 óra 10 percen belül is hozható lenne, viszont ahhoz valami 4.50-es tempó kellene, lassan erősödő szembeszélbe, a végére, ráadásul lassan kezdett kisütni a nap is, meg én is megáltam már 5 kilinként inni....éreztem, hogy nagyon határeset lenne...

Végül is 2.30-nál némileg gyorsítottam is, de éreztem, hogy megy a futás jól, csak gyorsasági tartalék nincs, de semmi probléma nem volt, a pulzus felment 168-170-re.

37 km környékén hirtelen mindkét térdhajlatom elmerevedett, kénytelen voltam futóstilust változtatni, akkor némileg javult a helyzet, viszont nagyon lassan tudtam csak elkezdeni futni a 39 km-nél lévő frissitőhelyről. A pulzus lement 160 környékire.

A utolsó 700-800 méteren sikerült nagyon szépen felgyorsulni, még én is meglepődtem rajta, sokan tapsoltak, hajráztak mikor negyedik helyezettként befutottam.

Az első Bogár János lett ha jól tudom 2.46-os idővel...

Sajnos a fordító után az előttem való futó kb. 2 kilivel előttem volt ( 8 perccel előttem futott be..) a mögöttem lévő pedig szintén kb. 2 km-re volt, kb. 10 perccel később futott be...

A többi futótól megkaptam, hogy én vagyok a legvidámabb futó, meg végig én biztatom a szurkolókat....

Vera élete legjobb fm-jét futotta 1.39-es idővel...itt volt a verseny egyetlen negativuma, hogy még meg sem említették a nevét, csak a férfiakét, ( FM eredményhirdetéskor)pedig a hölgyek között ő lett az első, amúgy pedig az 5. lett!

Ezután beszéltem Gyenge Gyulával, eredményhirdetéskor elnézést kértek tőle, és különdíjat kapott, de már addigra hazament, igaz ez már a maraton eredményhirdetése volt.

Én ezután kissé fáradtan, de boldogan hazatekertem röpke 67 km-et....

Adatok:

42,2 km régi rekord 4.34 ( sok volt a szölöcukor)

Új: 3.14.18 mp

Tempó: 4.36

Energiafelhasználás: 2956 kcal

max pulzus: 178 (eddig 189 volt max amit mértem)

átlag: 157

min 126

Összegzés:

Márciusban a Rotary félmaratont futottam ilyen tempóban ( vagy 4.35 volt?) tehát fél évvel később sikerült elérnem azt, hogy a félmaratoni akkori csúcstempóban lefussak egy dupla távot.

Nagyon bejött először a gyors tekerés, erős ellenálás nélkül hónapokon keresztül, majd az erős ellenállással való viszonylag gyors tekerés, és főleg a hosszú 20-40-60 km-es távok ( mármint nekem hosszúak..)

A három pulzuszóna nagyon jól bejött.

Sikerült megcáfolnom a pwerhikeren (?) Kevin által leírt tanulmányt, aki a Hadd-módszert tanulmányozta, itt konkrétan arra részre gondolok, hogy a félmaraton, és a maraton között kb. 10 mp különbség van a tempóban, Kevin barátunk szerint heti 3 edzéssel nincs a futónak olyan erős állóképessége amit Hadd a heti 120 km-et futó futókra alkalmaz, ahol megfigyelhető ez a 10 mp-s ugrás! Én heti három edzésből hoztam össze 12 mp, vagyis gyakorlatilag  a határára érkeztem ennek a 10 mp-nek, legalábbis erősen megközelítettem.

Tehát leírom, hogy heti három edzésből, és heti 50-70 km-ből is lehet olyan minőségű futást csinálni, mint heti 5-6 futásból, és heti 100-120 kiliből, és el lehet érni olyan tempót is!

A pulzus az első pár kilitől eltekintve amikor picit magasabb volt, a célzónában volt.

Viszont maratoni távon csak pár kilit tudom a pulzust a 165-ös határértéken fölött tartani, félmaratonon kibirok kb. 40-50 percet is, maratonon max 20 percet, igaz ez már a végén volt.

Ismét leírom, hogy több hosszú futás kellene, viszont ki kell valamit ide találni, most azon el lehet meditálni, hogy 38 km-es futások a jók, vagy gyors 20 kilik, én inkább a hosszabb távra szavazok, viszont ezen még gondolkozok, vagy egy harmadik verzión...

A térdemnek meg sem kottyant a sok biciklizés eltekintve  a biciklizést követő 2-3 órától, másnap tartottam tőle, de sehol nem volt probléma, a lábam is tökéletesen elvolt, leszámítva a merevedést a végén..ki kellene találni arra is valamit...

Összefoglalva azt tudom leírni, hogy végeztem az alapok lerakásával, most kezdem majd építeni a felépítményt, ami lehet, hogy néha meglepő dolgokat is tartalmaz majd, de töröm a fejem még.

Októberben 10 kilis verseny, nov elején Nagyerdei Maraton.

Az volt a legjobb a versenyen, hogy volt egy 4 év 8 hónapos kisfiú, aki lefutottam a többi futóval az 5 km-es futást....kapot is érte egy kupát....4 év 8 hónaposan ment neki az 5 kili.....

Biciklizés-vizek-lábnyom

Czeglédi Ferenc | 2012-09-05 09:22:22 | 38 hozzászólás

Üdvözlet Mindenkinek!

Néhány héttel ezelőtt felvetődött bennem, hogy kellene egy jót biciklizni, és meg kellene nézni a Berettyó-folyót, még idáig egyszer láttam csak, valamikor régen.

Tegnap jó keményre fújtattam a biciklimet, magamhoz vettem 1 liter innivalót, és elindultam.

Hajdúszovátig gyorsan haladtam, közepes az út minősége, viszont Szovát, és Derecske között a folton is folt van...hiába,  nem bírta a kamionokat amelyek éveken keresztül dübörögtek rajta.

Derecske után  nézem a Derecskei Kállót, csontszáraz a medre, vélhetően a Debrecentől keletre lévő Erdőspusztai tavakról nem engednek le semmi vizet, ezért itt sincs víz.

Derecskét elhagyva ismét katasztrofális úton megyek Konyár felé, itt sokszor dúrva az aszfalt, meg agyonfoltozott az út, ráadásul szűk is, meg mintha csúszkálna rajta a kerék, na ez érdekes, viszont szép a tájvédelmi körzet. Az út mellett halad el a vasúti sín, itt (még) jár a vonat kétszer is találkozok a kis piroskával ( Bz motorvonat) amint kemény 30-as tempóval halad a girbe-gurba pályáján.

Konyárt elhagyva nézem a Konyári Kállót csak pangóvíz van benne, ha jól tudom ebbe fulladt bele a tavasszal egy kisgyerek, itt több a víz, mivel ez a Nyírség déli részéből ered, de csak pangóvíz van benne:

Konyári Kálló

Biciklizek tovább Konyári-Sóstófürdő, régen nyilvános fürdő volt itt, ma sehol semmi, pontosabban elöszőr halastó lett, majd mocsár...

Innen dél felé fordulva pár km után elérem Pocsajt, ami már csaknem a határnál fekszik, itt folyik keresztül az Ér-főcsatorna, itt már van minimális átfolyó víz, de csak kb. 100 liter/sec...

Ér-főcsatorna

A korlát átszakítva, egy kocsi lökhárító darabok vannak a korláton.....

Tekerek még kb. 500 métert és megérkeztem az uticélomhoz a Berettyó-folyóhoz, a folyó mivel hegyvidékről ered, híres a hirtelen jött áradásairól, amikor meghökkentő mértékben megárad, elég beszédes, hogy a folyóban kb. 3 méter mélyen, a meder fenekén volt víz, viszont a gátak amelyek kb. 200 méterre vannak a medertől kb. 4-5 méter magasak...

A múlt héten néztem, hogy a folyó vízhozama Pocsajnál 830 liter/sec. Ez Berettyóújfalunál, már több, mint 1 köbméter lesz, igaz Pocsaj után gazdagítja az Ér is a vízhozamát.

Berettyó-folyó:

Berettyó 1.

Berettyó 2.

A csaknem 40 km-et 1 óra 35 perc alatt tekertem le, visszafelé picit hosszabb volt az út, sokszor volt szembeszél.

Hajdúszoboszló előtt nézem a Kösely-folyót, 75 cm mutat a vízmérce, kissé le van apadva, de van benne bőven folyó víz, kb. 800 l/sec, igaz ebből kb. 700 liter/sec. a Debreceni Szennyvíztisztító biológiailag tisztított szennyvize, mostmár jól megtisztítják, a múlt héten a szemem előtt fogtak ki belőle egy több, mint félméteres halat....

Mivel erősen környezetvédelmi gondolkozású vagyok, a sorozatos hőséget, (hiszen ezen a nyáron 4 hőséghullám volt, és a sorozatos melegrekordokat) én az általános felmelegedéssel hozom összefüggésbe.

Én mindenhova biciklivel járok, de sokszor látom, hogy a kocsikban csak 1 ember ül, sőt ismerek két olyan embert is aki a 1,5 km-re lévő munkahelyére kocsival jár be...

Sokszor elgondolkozok az olyan futókon akik erősen szennyezett levegőjű környezetben, pl. nagyvárosokban futnak, lehet, hogy egy-egy futás erősen káros is nekik, hiszen sok szennyezőanyagot beszívnak....

Végezetül van egy számítási mód:

Az ökológiai lábnyom számítás, lényege a Föld termőterületét elosztották az emberiség létszámával, tehát kiszámolták, hogy átlagosan egy emberre mekkora terület jut, ami alkalmas növénytermesztésre, ha túllépjük ezt a területet akkor az erőforrásokat túlhasználjuk.

Ez ma fejenként átlag 1,8 hektár, magyarország átlagban 3,4 hektár.

Kiszámoltam, hogy nekem 1,7 hektár a lábnyomom.

Ide másolom, hogy mindenki legyen olyan szives kiszámolni

www.kothalo.hu/labnyom

Ha több, mint 1,8 hektár akkor az sok, mivel többet használsz fel, mint optimális lenne.

Tudjátok ez a Föld nem a miénk, ezt az unokáinktól kaptuk kölcsön.

Mikor majd odaáll eléd az unokád, és megkérdezi: te mit csináltál az ellen, hogy ne ilyen szennyezett legyen a világ, te mit válaszolsz majd neki?

2016-11 hó (1 bejegyzés)
2011-04 hó (2 bejegyzés)
2011-02 hó (1 bejegyzés)
2011-01 hó (2 bejegyzés)
2010-12 hó (11 bejegyzés)