Megújul az Edzésonline! Az új oldalakat és funkciókat elérheted ha ide kattintasz!

Már 53 909 637 km-t sportoltatok
hmm..

hmm

monique | 2010-11-26 23:49:23 | 14 hozzászólás

a radiátoros incidens esetében úgy néz ki, a csodakrém segített :), pedig amúgy nem szoktam ilyesmit használni, csak el voltam keseredve h 1 nap után semmi javulás nem volt még. na ma már kocogtam egy kicsit, remélhetőleg holnaptól jöhetnek a rendes edzések. legalább ráfoghatom hogy megvolt az őszi versenyidőszak utáni pihizés. :))) tudom, van aki heteket pihen utána, de én nem versenyeztem olyan keményen (összesen havi 1x), meg az edzéseim se voltak valami kemények (40-50km-es hetek, pár gyorsabb futással heti 2x átlagban).

 

írtam egy kis doksit magamnak arról, hogy versenyek szempontjából hogyan képzelem a következő évet. :) idén év elején is írtam 2010-hez, a fontosabb versenyek össze is jöttek, de csak havi 1x versenyeztem, a tervben kicsit több volt, de úgy érzem, ez így jobb volt. illetve több hosszú verseny volt a tervben, amiről lemondtam, pl. nike és a 30km. de nem hiányzanak, úgy érzem, hogy jól döntöttem, nem vagyok még olyan veterán futó, hogy ilyenekkel gyilkoljam magam.

 

ehhez kapcsolódik az, hogy mikor akarom a maratont futni. ugye azért akartam mindig elkezdeni edzeni hogy majd maratont futhassak. kijelentettem magamnak sok évvel korábban, hogy igen, én maratont fogok futni és olyan hihetetlennek tűnt. ez más céljaimmal is így volt, de aztán mégis megvalósultak, bár nem túl sietős tempóban. a maratont azt hiszem először akkor akartam lefutni, amikor radcliffe felállította vmelyik világrekordját 2002-2003 körül. :) de az emlékek már elég homályosak... lehet hogy ennél korábban is bennem volt hogy le akarom futni (2000-2001?).

 
na futásban azóta már sokkal több célom van, nem látom már olyan egysíkúan a futást. :) de a maraton így is egy speciális valaminek tűnik. :) nos, eddig nem volt konkrét elképzelésem arról, hogy mikor is legyen... kezdetben úgy gondoltam hogy szeretném 1 éven belül, mondjuk 10-12 hónap futás után, beleértve a kezdeti 6 hetes futás-gyaloglást, tehát 2010 szeptemberében. ezt a tervet talán idén tavasszal adtam fel, és úgy gondoltam, jó lesz az inkább 2011 tavaszán. nyáron átmenetileg megint megkísértett a gondolat, de inkább úgy, hogy edzésen lazán lefutva. :)) konkrétan amikor Bozóttal futottunk együtt. :) még szerencse, hogy csak utólag mértem ki a távot a gmapen, futás közben nem tudtam hogy már 30-31km-en is túl vagyok, ki tudja mi lett volna... :))

 

na, most úgy gondolom hogy nincs már időm elkezdeni készülni a 2011-es bécsi maratonra (április). az volt a fejemben, hogy esetleg erre elmegyek... de nem foglalkoztam a gondolattal sokat eddig. most meg látom h már túl közel van. egy 4 hónapot mindenképp rá kéne szánni, az meg már majdnem itt van. a másik meg, hogy szeretnék még pár PB-t felállítani a rövidebb távokon (5km, 10km, félmaraton), mert újabban nagyon belejöttem ebbe. :)) szóval a tavaszt úgy képzelem el, hogy ezeken a távokon versenyzek márciustól májusig, és május végefelé el lehet kezdeni a maratonra készülést, tehát kitűztem magamnak a 2011-es budapest maratont. ami tök jó, mert ahhoz még utaznom se kell. :))
szóval végre van egy nagyjából konkrét célom a maratoni dátumhoz!! persze kiderül h mi lesz, de ha minden jól megy, én ezt esélyesnek látom. és akkor már 2 éve futnék.
ehhez még el akarom érni május előtt hogy egy 20km edzésen bármikor menjen normális tempóban, és laza legyen. a laza azért fontos hogy gyors legyen utána a regenerálódás, a normális tempó meg azért fontos, mert akkor már kész lennék egy egész jó idejű maratonra. :) és akkor talán jól bírnék egy korrekt kis maratoni edzéstervet. remélhetőleg edzőm segít majd benne.
egyébként időcél a maratonra még totál nincsen, csak annyi hogy 4 órán belül. mondjuk egy 3:40 már egész poén lenne. és azért mindenképp 4 órán belül mert az azon kívüli idő már nem lenne értelmes kihívás. a félmaratonom alapján a 30km pl. biztos menne 2:40 körül...

 

a másik amin gondolkoztam, hogy milyen időket szeretnék elérni a rövidebb távokon 2011-ben (tavasz, és ősz is, mert az ősz nemcsak a maratonról szólna azért), de persze ez azon múlik, hogy mennyire sikerül jól edzeni és persze sérülésmentesen. az első évemben ugye nem volt semmi komoly sérülés, remélem a másodikban se lesz! :) 
szóval az idők, nem tudtam még eldönteni nagyon konkrét célokat, már csak azért is mert ez tényleg a fejlődésen múlik, nem(csak) pedig azon, hogy mit képzeltem el magamnak, de jó lenne 5km-en pár percet javítani, a 10km-en ennek a dupláját, a félmaratonon meg 1:40 alatt mindenképp. :))
na meg vannak álomcélok is, de azok kemények. :)

 

szóval most ezeken gondolkoztam. holnaptól meg megpróbálok elkezdeni egy rendes alapozást végre. :) úgy heti 7 óránál kezdek és a célom az, hogy idővel elérjem a heti 10 óra futást, de azon múlik mit bír a szervezetem. nyáron a 7 óra semmiség volt és bírtam a 10 közelit, de abban már túl sok hosszú futás volt, ezért most másképp lesznek a km-ek elrendezve. egyébként a 10 óra futást átszámolva km-re kicsit durva szám jön ki, szóval ezért is mondom hogy tök ráérek arra, hogy ide eljussak, ha könnyen eljutok ide, az jó, ha meg nem, akkor majd alakítunk a terven edzővel.

 

azért még az alapozással kapcsolatban kicsit ambivalensek az érzéseim. remélem hogy most sikerül úgy összehozni, hogy jó sokat fejlődök tőle, mert a nagy fejlődések eddig csak az ilyen gyorsabb futásokkal sikerültek, ahol a pulzusom heti 1-2x konzisztensen felkúszott 190 közelébe sőt 190-en túlra. a konzisztenst úgy értem, hogy nemcsak véletlen pár percre felment oda, hanem tervszerűen, pl. intervallokban, vagy tempófutásban az intenzitás olyan volt hogy megközelítette egy idő után.
jah és emiatt se rajongok már a nagyonhosszú futásokért. tök jók voltak nyáron, de most inkább úgy állok hozzá, hogy ha kevés km elég a fejlődéshez, akkor nem kell több km. :) viszont ha alapozok akkor mégiscsak több km kell, és nem lehet örökké gyorsakat futni, mert akkor csak kiég az ember... bár én ősszel egyszer se éreztem h a kiégés felé közelítenék. inkább tele voltam energiával (nyáron is tele voltam vele, amúgy), és pont jónak éreztem a terhelést, se túl kevés se túl sok.


de most nem pulzusképlet alapján van az alapozás, hanem vo2max tempó alapján (mondjuk lehet ezt a tempót már updatelni kellene?! mert ez még a szeptemberi!), a pulzus meg feedback, tehát ha idővel változik a pulzus lefelé, akkor az jelez változást és akkor ellenőrizzük a tempót. ezt mondta edző. :)
a pulzusképletek amúgy is érdekesek, mert amiket kihoznak (Maffetone és Hadd), azok tényleg jó kis alacsony pulzusok, tuti hogy zsírégetős meg minden, és tuti hogy nem terhel túl, de a tempóm vhogy irreálisan alacsony. nem tudom, ez hogy lehet. lehet hogy amit a képletek kihoznak az átlagemberre, az valójában nem ilyen könnyű intenzitást kéne jelentsen hanem egy picit magasabbat, ami persze még mindig könnyű és még mindig zsírégetős?


bocs, most lesz egy kis elmélkedés erről meg sok szám :) szóval, én azt vettem észre, hogy nálam a 170-175 pulzus az, amin túl valami már más, azon túl már biztos nem zsírégetősen alacsony intenzitású az edzés. pl. a pulzus is jobban megugrik egy idő után. meg szubjektíven is tök más érzés. na, ez a határvonal egész éles, kezdőpulzusnak bemelegedés után mondjuk a 172 körül lehet ez a határvonal. ha 172 felett kezdek, akkor tuti megugrik a pulzus jobban, felmegy 180-on túlra egy idő után, és kevésbé könnyed az érzés, bár még nem nehéz egyáltalán. és ha 170-172 alatt kezdek akkor pont ellenkezőleg. baromi könnyű érzés és baromi kellemes és lassabban megy fel a pulzus, 180-at marha sokára érné el, sok óra futás után. na, én csak azt nem tudom hogy mit jelent pontosan ez a határ.
és pl. 165, az nem igazán különbözik a 153-tól, a 153 a maffetone-os pulzusküszöböm. viszont az az érdekes hogy tavasszal és nyáron még láttam vmi különbséget 150 és 165 között. a 165 sose volt nehéz, sőt, de vmi különbség mégis volt. most a 165 könnyebb, mint valaha. sőt, a jó magas, 185-ön túli pulzus, 185-189, ilyenek, na az is sokkal könnyebben esik mint régen. és sokkal stabilabb is. lehet változott egy kicsit a metabolizmusom és állóképességem jó irányba! :)
az alapozós tempóm amúgy ilyen 155-157 pulzuson kezd és 158-162 között van a vége, naptól függően. :) és ez sokkal kellemesebb, mint 140-145, mert az már olyan izé, mintha sétálnék. a 155-160 az viszont tök jó, futok, rendkívül könnyű érzés, de nem őrülök bele. :) nagyon addiktív!! amúgy ez a tempó elvileg 6:50, de én nem haragszom magamra, ha véletlenül 6:40-esekben sikerül. :))


szóval ez az alapozás érdekes lesz, na mindegy, remélem hogy működni fog a dolog, azaz hogy jó lesz a tempóm alacsony pulzuson, magasabb pulzuson meg még annál is jobb... :))

14 hozzászólás

zsokont 4898 napja
zsokont képe

Szia!

Annyi mindent nem értek még ebből (amit még nem is muszáj értenem), de a lényeg lejön. Az ember képes bármit elérni, amit nagyon akar, és hajlandó megdolgozni érte.

Most ezt Te is megerősítetted! Köszi!

monique 4898 napja
monique képe

ez így van! :) hajrá! :)

Briel 4898 napja
Briel képe

Bár még nincs szilveszter, meg karácsony sem, de azért kívánom Neked, hogy teljesüljenek ezek a tervek 2011-ben! :)

miki 4897 napja
miki képe

Érdekes, hogy aki hosszú távra készül, akár meg is fordíthatja ezt az alapozás dolgot. Vagyis először felgyúrja magát egy jó 10 km-es időre, aztán, ha már elég fitt és gyors, akkor ezt kiterjeszti hosszú távra. Ilyen volt pl. Bruce Fordyce, nézd meg a könyvedben. Neked mintha ez működne jobban. Bár lehet, hogy abban, hogy ilyen látványosan fejlődtél az intenzív edzéstől, benne voltak a megelőző hónapok lassú futásai is, talán éppen ezért bírtad el az új edzéseidet. Mindegy, hajrá!

monique 4897 napja
monique képe

ilyesmiken gondolkoztam én is. :)) még idővel kiderül biztosan hogy melyik. :)

Tündüs 4897 napja
Tündüs képe

Szép tervek átgondoltan! Hajrá!

Hauanita 4897 napja
Hauanita képe

Szia!

Jövök megint "okoskodni". :)))
Valóban szépek a tervek, látszik, hogy tenni is akarsz a célok megvalósulásáért.

Amit nem nagyon látok, az a következő. Emellett a sok-sok mozgás mellett lesz Neked időd más jellegű kikapcsolódásra? Mondjuk belülni egy délután egy kollégához, ismerőshöz, vagy valami szórakozóhelyre meginni valamit? Elmenni egy koncertre, színházba, moziba? Csak úgy dögleni, izé... pihenni egy kicsit néha??

Persze, ha az ember egyedül van, akkor megvalósítható. A futás sokat ad, de nem vesz is el (majdnem) ugyanannyit?? Nem biztos, hogy Neked szól a kérdés, inkább csak úgy hangosan gondolkodok.
Főleg, mert voltam hasonló helyzetben néhány éve, mint Te most, amikor edzeni-edzeni-edzeni akartam, de aztán nekem nem működött. Hogy olyan szinten logisztikázzam bele az életembe a nagyon-rendszeres futást, hogy összejöjjön a heti 5 futás, 60+ km, az engem egy idő után nagyon nyomasztott. Nem biztos, hogy ez veled is így lesz. Sőt. Lehet, hogy bennem van a hiba. De talán érdemes egyensúlyra törekedni. (és nem, amit én futok mostanában, az az én szemszögemből nézve se elég, de én most adok magamnak pár hét lógást az alapozás előtt, pedig tudom: nincs mit kipihenni... De néha fejben is jó, ha eggyel kevesebb "kötelező" feladat van...)

Hajrá Neked! És azért figyelj a túledzettség tüneteire, hogy már a komolyabb helyzet előtt meg tudd azt előzni. Jó futásokat!!

miki 4897 napja
miki képe

Ne viccelj Anita, ez napi egy óra futás, a Barátok köztet megnézni több idő, mégis mennyien képesek rá.

Hauanita 4897 napja
Hauanita képe

Miki!
Bár magam viszonylag kevés TV-t nézek, és nem is akarok kiállni mellette, de:
1. A Barátok közt (amikor még hajdan egyetemistaként néztem), heti 5×30 perc volt, nem pedig heti 7-10 óra.
2. Barátok közt alatt ki lehet vasalni egy halom ruhát, ki lehet javítani egy köteg dolgozatot. Nos, ez futás közben körülményesebb, márpedig ezeket a dolgokat is meg kell csinálni.
3. Barátok köztöt lehet nézni hófúvásban, jégesőben, viharban, sérülten és betegen is.

Nem gondolom, hogy Barátok közt-öt kell nézni futás helyett, csak azt mondtam, hogy_ nekem_ a heti 5 futás és 60+ km nehéz volt logisztikailag. És hogy más kikapcsolódásra is szükség van a sport mellett. Sőt. Más mozgásra a futás mellett.

miki 4896 napja
miki képe

Két részt adnak egyszerre :-) Persze, nem érdemes ennyit edzeni, csak annak, aki ebből él vagy ez a szórakozása, egyetértek.

monique 4896 napja
monique képe

Hauanita: szerencsére marad másra is idő, a munkám ha épp akad munka, elég kötetlen munkaidőben van, szóval emiatt ne aggódj, de köszi kérdésed! :)

amúgy azt a napi 1-2 órát nem érzem kidobott időnek, a legtöbb percét élvezem a futásoknak. :)) ja jelenleg a heti 5 futás nem okozott gondot egyelőre.

a túledzettség ("overreaching" inkább) ismerős nekem még februárból, akkor még sok volt nekem a heti 5 futás pedig nem is futottam túl erősen :). de egyszerűen akkor még nagyon kezdő voltam... szóval szoktam figyelni a nyugalmi pulzusom meg még volt kb. 5-6 más jele is akkoriban a problémának, azt is figyelem h nincs-e :) (pl. a nyugalmi pulzus változásain kívül ezek voltak: enyhe torokfájás, mindenféle ok nélkül, meg szívdobogás, meg a lábaim napközben nehezek voltak néha.)

vasalódeszkám nincs! :)))

monique 4896 napja
monique képe

ja, tévém sincsen :))) na, ahelyett mehet a futás :P a színház nem az én esetem, a mozi, haverok jöhet, meg a döglés is. :))

Eperszem 4896 napja
Eperszem képe

Fú te egy született elemző típus vagy, nem semmi :) Nagy hajrá hozzá mindenesetre! :)

monique 4896 napja
monique képe

ebben van valami :) és köszi a biztatást!

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
2013-12 hó (1 bejegyzés)
2012-05 hó (1 bejegyzés)
2012-04 hó (1 bejegyzés)
2012-03 hó (1 bejegyzés)
2012-02 hó (1 bejegyzés)
2012-01 hó (1 bejegyzés)
2011-12 hó (1 bejegyzés)
2011-09 hó (1 bejegyzés)
2011-08 hó (1 bejegyzés)
2011-07 hó (1 bejegyzés)
2011-06 hó (1 bejegyzés)
2011-05 hó (2 bejegyzés)
2011-04 hó (2 bejegyzés)
2011-03 hó (1 bejegyzés)
2011-02 hó (4 bejegyzés)
2011-01 hó (3 bejegyzés)
2010-12 hó (2 bejegyzés)
2010-11 hó (3 bejegyzés)
2010-10 hó (2 bejegyzés)
2010-09 hó (2 bejegyzés)
2010-08 hó (7 bejegyzés)
2010-07 hó (2 bejegyzés)
2010-06 hó (6 bejegyzés)
2010-05 hó (6 bejegyzés)
2010-04 hó (7 bejegyzés)
2010-03 hó (3 bejegyzés)
2010-02 hó (8 bejegyzés)
2010-01 hó (3 bejegyzés)
2009-12 hó (5 bejegyzés)
2009-11 hó (5 bejegyzés)